Måloppnåelse Planlegging SuperAina

3 tips for måloppnåelse

Har du noengang opplevd at du brenner for et mål og er helt sikkert på at dette har du mer enn nok motivasjon til å nå det målet, for så at du fire uker senere er helt ute av kurs? Vel, om motivasjonen egentlig forstsatt er der, så er det kanskje mangelen på planlegging for å nå målet som er nøkkelen.

Sett SMARTe mål!

SPESIFIKT – Sett deg et helt konkret mål. Om du 1. januar har et nyttårsforsett om å trene mer. Så er det veldig lite spesifikt. Hva er mer? Hva er trening? Kanskje du er i en situasjon der du ikke kommer deg til et treningsstudio eller annen organisert aktivitet. Da kan trening være at du skal løpe 4 ganger opp og ned trappa i løpet av dagen, i et tempo der du blir varm og andpusten.

Sett av tid i kalenderen. Dette er en avtale med deg selv. En avtale som er like viktig som en avtale med arbeidsgiveren, legen eller hentetid i barnehagen. Ha en liste der du huker av antall utførte repitisjoner.

MÅLBART – Hvordan vet du at du har nådd målet ditt? Det må være mulig å kontrollere resultatet og se at målet er nådd. Ei jeg kjenner ville ned i vekt. Hun hadde to glass på nattbordet sitt der det ene glasset var fylt med klinkekuler. Hver klinkekule symboliserte 1 kg. Og for hver kg hun mistet, tok hun samme antall klinkekuler fra det ene glasset og over i det andre. Det er målbart. Og en flott måte at det blir det første og det siste du ser i løpet av dagen

ATTRAKTIVT –  Pass på at det er et mål som du vil oppnå. Det er fint om andre ønsker det for deg. Men det er avgjørende at det er du som ønsker måloppnåelsen. Ref. eksempelet med klinkekuler. Enten om hun skulle ønsket vekten opp eller ned, Det var kun hun som ønsket dette for seg. Hvis det er et mål du gjør fordi andre vil, så har du lagt tilrette for en sjanse for at du mislykkes. Og det er ikke noe vits.

REALISTISK – Det må være mulig å nå målet. Til tross for at det ser ut som om det er fritt frem for å bli president i USA, så er det fortsatt noen kriterier det kan være vanskelig å oppnå om du ikke er født der. Så sjekk ut om målet ditt er realistisk. Og hva du trenger for å nå det. Som eksempelvis 2 glass og klinkeluler.

TIDSBESTEMT – Sett en sluttdato for når du treffer målet. Er det et større mål, kan det være lurt å ha delmål. Om du har en ca sluttdato har du lagt tilrette for en mulig bom på målet. Og det er bare tøys å bruke tid på. Legg til rette for suksess! Det er morsommere å oppleve mestringsfølelse ved måloppnåelse!

ØKOLOGI – Her menes det om du har lagt tilrette for at ditt mål ikke kræsjer med andre ting og mennesker du bryr deg om. Altså, er målet ditt i holistisk kongruens med hverdagen din? Passer det inn med familieliv, venner, kolleger og arbeidsoppgaver? Finnes det negative aspekter ved målet som bulker med ditt verdigrunnlag? 

Klinkekulemålet brukes igjen. Om du skulle være gravid eller akkurat har født, så er kanskje ikke vektnedgang noe som bør gjennomføres. Om du ønsker å reise verden rundt, men har familie og barn, så kanskje de skal involveres.

FORMULERT POSITIVT – Tilbake til eksempelet om å trene mer. Rimelig masete og lite positivt å våkne hver eneste dag å måtte trene mer. Bah! Det legger seg som et vått ullteppe over hele den dagene ihvertfall. Men hva om du skal trene mer fordi du skal motta en pris og klærne du skal ha på deg vil sitte så mye bedre om du er litt strammere i kroppen? Da kanskje formuleringen kan være noe sånt som «jeg skal føle meg sterk med masse energi når jeg mottar prisen og jeg skal være stolt av hvordan jeg ser ut»

Du må tro du fortjener måloppnåelsen

Still deg spørsmålene «Fortjener jeg måloppnåelsen?», «Har jeg evner til å oppnå målet?» og «Har jeg mulighet til å oppnå målet?» 

Kjenn etter følelsen du får når du stiller deg spørsmålene. Er det noe som skurrer? Og hvis ja, hvorfor det? Identifiser hva som stopper opp og juster målet underveis.

Ha tålmodighet

Vær snill mot deg selv! Bare fordi du bestemte deg i går, betyr ikke det at du skal være misfornøyd i morgen, da du oppdager at målet fortsatt ikke er i boks. Vel, om det målet var å sette på en vask, så er det lov å være misfornøyd. Men om det er å gå ned / opp 5 kg,  male huset eller bytte jobb. Så kan du oppleve at det tar litt mer tid enn tre døgn.

Lykke til!

Til slutt vil jeg ønske deg lykke til! Hva er målet ditt? Og hvordan skal du nå det?